3 tips om je sales team een boost te geven

2021-03-08 14:41

Met deze drie initiatieven kan je je sales team extra motiveren en prikkelen:

1. Intrinsieke versus extrinsieke motivatoren 

Er bestaan 2 soorten motivatie: intrinsieke en extrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie is de motivatie vanuit de persoon zelf, bijvoorbeeld je job uitoefenen omdat dit jouw passie is. Extrinsieke motivatie is motivatie van buitenaf, zoals een premie of andere voordelen gekoppeld aan een verkoop. Je kunt deze soorten motivatie gebruiken bij je verkopers, en dat is een zeer goede zaak voor je bedrijf. Zet bijvoorbeeld nieuwe doelstellingen, zet duidelijke targets en bied een extra premie aan.


2. Zet je verkopers in de bloemetjes

Deze crisis heeft een impact nagelaten, ook op jouw verkopers. Verwen hen daarom met een cadeaubon of een ander geschenk. Hiermee toon je dat je aan hen denkt en hen apprecieert. Het gevoel geapprecieerd te worden versterkt de intrinsieke motivatie. Dat zal  resulteren in meer drive om ervoor te gaan, en uiteindelijk in meer verkoop.


3.Bijscholing en samenwerken

Hebben jullie de verkoop wat teruggeschroefd tijdens de crisis? Dan heeft je personeel nu misschien tijd voor een extra opleiding. Het biedt niet enkel voordelen voor je bedrijf, maar ook voor de persoonlijke en professionele groei van je verkopers en team.

Van zodra het opnieuw mag en kan, is een teambuilding eveneens van goudwaarde om je mensen de nodige motivatie geven om de draad weer op te pikken na de crisis. Niet enkel je verkopers trouwens, maar iedereen.


Auteur: Johan Houbart, zaakvoerder van Ebucon Adviesbureau en expert voor strategisch en commercieel advies



Blijf op de hoogte!

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.