8 essentiële tips voor een aantrekkelijke uitstraling van je bedrijfsvoertuigen

2021-03-05 14:35

Een belangrijk onderdeel van de uitstraling van uw bedrijf is het rollend materieel. Bedrijfsvoertuigen zijn rijdende advertenties voor uw onderneming, als het ware firmakaarten in beweging.

Voor een grotere impact van uw visibiliteit is doeltreffende vormgeving en een uniek concept essentieel. Bedrijfswagens zijn uw ambassadeurs in het verkeer. Het is dan ook belangrijk om daar een vormgever voor in te schakelen die nadenkt over uw uitstraling en branding. Onderscheidend zijn geeft u voorsprong op de concurrentie.

Hierbij delen we graag 8  tips met jou:


1. Zorg voor een heldere boodschap

Zet niet zomaar snel uw logo op uw voertuig, maar denk na over hoe u zich best profileert. Wat wil u eigenlijk zeggen tegen uw potentiële klant?

Natuurlijk zou u zoveel mogelijk willen vertellen over uw onderneming, maar maak het ontwerp niet druk en schreeuwerig.

Een doordacht maar eenvoudig verhaal heeft véél meer impact.


2. Gebruik een opvallende visual

Een uniek beeld trekt onmiddellijk de aandacht en zorgt voor herkenning. Uw voertuig zal zeker opgemerkt worden als dat beeld uw bedrijf perfect illustreert. En gezien worden, daar doe je het toch voor?


3. Vermijd lange en kleine teksten

Uw bestelwagen komt in het verkeer meestal kort in beeld, staat op een parkeerplaats of vertraagt aan de verkeerslichten. Maak uw slogan of boodschap dus kort en gemakkelijk leesbaar. Hanteer hiervoor de driesecondenregel. De kleine lettertjes laat je best achterwege, uw voertuig is geen naslagwerk.


4. Zorg voor contrast en kleur

Zet op donkere bestelwagens lichte tekst en omgekeerd. In het verkeer gaat alles snel, contrast maakt uw boodschap sneller leesbaar.

Ook kleuraccenten helpen om op te vallen. Gebruik dus geen fletse foto's, maar in het oog springende, vibrante beelden en kleuren.


5. Eenvoudig contact

Vergeet allerlei adressen, faxnummers, e-mailadressen en andere overbodige informatie op uw voertuig.

Plaats bij voorkeur enkel uw website of bij uitzondering een telefoonnummer, dat geeft de potentiële klant meer dan voldoende informatie om u te bereiken. Of hebt u zelf al ooit eens een e-mailadres van een vrachtwagen genoteerd?


6. Hou uw voertuig verkeersveilig

Een bedrijfswagen mag in principe volledig bekleefd worden, er bestaan doorzichtige raamfolies, maar het zicht van de bestuurder mag nooit belemmerd worden. Het is dan ook logisch dat de voorruit en zijramen altijd vrij blijven. Zelfs folies om ramen een donkere tint te geven moeten aan strikte regels voldoen. Uiteraard mag er geen bestickering over de verlichting geplaatst worden, dat is evident.


7. Laat een ervaren vormgever los op uw voertuig

Het inhoudelijke van het ontwerp is erg belangrijk, maar ook de toepassing ervan op het voertuig zelf. Een wrap-around - het volledig inpakken van de wagen - heeft een andere aanpak nodig dan een kleinere belettering op de zijkant van het voertuig. Ervaren ontwerpers houden rekening met het type voertuig, glooiingen van de carrosserie, positie van schuifdeuren, schuifrails, laadkleppen, handvaten,… Met een fotosimulatie kan u de toepassing van het ontwerp op uw wagen goed beoordelen.


8. Hou uw voertuig én rijgedrag netjes

De laatste tip lijkt triviaal, maar een vuile bestelwagen die u de weg afsnijdt lijkt me geen ideale promotie voor dat bedrijf.


Voor de rest: keep on trucking!


Auteur: Jan Degraeve, de bruisende kracht achter Vizier en expert in bedrijfsuitstraling.


Hierbij nog enkele inspirerende projectvoorbeelden:

Blijf op de hoogte!

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.