Dana is oprichtster van Impact Academy helpt en ondersteunt bedrijven om non-verbale communicatie toe te passen voor meer duidelijkheid in de organisatie, meer verkoop en duidelijke interne communicatie. In dit interview ontdek je meer over Impact Academy en wat Dana en haar team voor jouw bedrijf kunnen betekenen.
Dag Dana. We zullen meteen met de deur in huis vallen: wat is jouw expertise bij Impact Academy?
"Mijn expertise bij Impact Academy situeert zich grotendeels in de non-verbale communicatie en coaching. Non-verbale communicatie is het belangrijkste onderdeel van de communicatie, ongeveer 80% van onze communicatie uit zich namelijk non-verbaal. Je houding, lichaamstaal, oogcontact en kledij hebben een grote impact op zowel je medewerkers als (potentiële) klanten en met kennis van lichaamstaal kunnen je de regie en elke gesprek overnemen. Je weet precies wat je zeggen doordat je ziet wat de ander voelt en denkt.
Impact Academy onderscheidt zich van andere coaches en experten in lichaamstaal, waarbij gewerkt wordt met gesprekstechnieken en vaste scenario's, waardoor bedrijfsleiders, verkopers en managers vaak blind in gesprek gaan. Wij kijken hoe je non-verbale communicatie in gesprekken kunt gebruiken, zodat je meer vertrouwen uitstraalt en sterker kunt communiceren."
Hoe ben je met Impact Academy gestart?
"Voordat ik Impact Academy opstartte, was ik 14 jaar lang actief als zaakvoerder van Event Mosaic in Brugge. Tijdens mijn carrière merkte ik op dat er meer en meer vraag kwam naar workshops die ook naast de teambuilding de communicatie en samenwerking versterken. Bij mezelf groeide de interesse naar het gedrag van klanten, leveranciers, teamleden en hoe je hierop kunt inspelen om de processen en communicatie kunt verbeteren.
In 2010 en 2011 volgde ik een cursus rond body language en non-verbale communicatie. Dit interesseerde mij zo sterk dat ik binnen Event Mosaic teambuilding formats ontwikkelde rond body language en persoonlijkheid. Enerzijds om mijn 'honger' te kunnen stillen, anderzijds om antwoord te bieden op de vraag van bedrijven rond lichaamstaal en non-verbale communicatie.
Die teambuildings waren een succes, de vraag naar specifieke opleidingen rond het thema nam toe bij de ondernemers. In 2012 startte ik met specifieke opleidingen, naast de cursussen en events. De grote vraag en mijn passie hebben ervoor gezorgd dat ik in 2014 volledig gestart ben met Impact Academy."
Wat zijn de belangrijkste kernwaarden van Impact Academy?
"Onze belangrijkste kernwaarden zijn:
Waarvoor kunnen KMO’s bij jullie terecht?
Concreet focussen de opleidingen en workshops erop om mensen te leren naar lichaamstaal kijken en daarna gepast te communiceren op hetgeen er te zien is, bijvoorbeeld om toe te passen in een meeting of om de gehele communicatiestructuur te verbeteren voor meer openheid en betrokkenheid, minder werkverzuim en stress.
Voor iedere workshop doen we een intake met de klant waar we polsen naar de verwachtingen, gevolgd door bijvoorbeeld een quiz met vragen over het onderwerp naar elke deelnemers en vragen als ‘wat zijn jouw uitdagingen, waar zou je qua lichaamstaal mee geholpen zijn. Op die manier wordt elke opleiding in de juiste richting opgezet, specifiek gericht op de klant zelf. Voor en tijdens de opleiding is er veel interactie, krijgt het bedrijf de ruimte om aan te geven of ze meer willen leren. Nadien komt er een evaluatiemoment met hoe de opleiding de klant heeft geholpen." Eventueel volgen we op met een intervisie of koppelen we opleidingsmodules uit onze online academy aan het traject."
Meer verkopen dankzij krachtige, duidelijke lichaamstaal
''Non-verbale communicatie speelt een belangrijke rol in verkoopgesprekken:
Afhankelijk van de lichaamstaal van je potentiële klant, kan jij een verkoop sluiten. Door in te spelen op de signalen van je klant en hierop verder te bouwen, ga je succesvol verkopen.
Mensen die non-verbale communicatie effectief toepassen, gaan ook effectiever worden in de sales en kunnen sneller werken."
Wat zijn jouw belangrijkste tips voor starters en eigenaars van KMO’s?
"Starters denken heel snel aan een website en social media, maar ze vergeten hoe ze overkomen bij een pitch of in een gesprek. De non-verbale elementen (lichaam, kledij en houding) zijn minstens even belangrijk als je website en social media. De non-verbale elementen zijn jouw offline visitekaartje en wekken vertrouwen bij potentiële klanten:
Wil jij meer verkopen, krachtige communiceren en je interne communicatie verbeteren?
Maak een afspraak met Dana Ketels
Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.