Hoe herken je gedrag onder spanning, en wat is de meerwaarde hiervan?

2021-03-08 15:12

Herkennen van gedrag onder spanning is vaak een eye-opener voor mensen.

Een aantal jaren geleden maakte ik kennis met de non-verbale strategie analyse, een methode om via het bestuderen van hoog-repeterende micro-bewegingen van wenkbrauwen en oogleden binnen enkele minuten informatie over welke boodschappen mensen uitzenden en wat hun kwaliteiten, valkuilen, behoeften en communicatie strategieën onder druk zijn.

Voor mij was dit een AHA-ervaring want al jaren gaf ik opleiding in non-verbale communicatie, teamdynamieken en persoonlijkheid. In één klap kreeg ik er een methode bij dat alles combineerde en op zijn plaats liet vallen. Voor mij de absolute verdieping in mijn vakdomein. Eentje waar ik op vandaag nog steeds wild van loop en keihard uitkijk naar de verdere ontwikkelingen.

Naast eerdere certificaties in het domein van non-verbale communicatie, communicatie technieken, coaching, teamdynamieken en persoonlijkheid kreeg ik weliswaar een nieuwe kijk op de ander en ook ondanks alle assessments die ik al had doorlopen: mezelf ;.).

In het begin was ik toch wat sceptisch want de methode zorgt dat alle andere lichaamstaal als meer situationeel bekeken wordt. Nog steeds waardevol en toch is het interessanter om dieper te duiken in het gedrag van mensen via de hoog-repeterende microbewegingen op het gezicht. Gedrag (en zeker onder druk) als het ware toch wat voorspelbaarder te maken via deze methode.

Mijn coaching klanten waren de ideale “proefkonijnen” om te observeren. Als snel merkte ik wat ik leerde over de fight, fligt en freeze signalen op het gezicht matcht met de overtuigingen en uitdagingen van mijn klanten. Tijdens mijn verkoopgesprekken kon ik al snel opmerken hoe ik het gesprek beter kon inzetten en wat de klant nodig heeft om een veilig gevoel aan tafel te krijgen. Tijdens mijn trainingen verraste ik toen al geregeld trainees over hun behoeftes in samenwerking met een spot-on observatie gelinkt met de methode. Tijdens teamscan komen teams na analyse tot andere inzichten over hun samenwerkings- en communicatie patronen.

Vorig jaar ben ik de kennis dankzij mijn certificatie als INSA master professional beginnen doorgeven samen met mijn collega Sofie-Ann.

De meerwaarde?

Onderhandelaars schrijven in hun testimonials: dat deze methode zeer bruikbaar is in de praktijk.

Bemiddelaars sluiten beter aan op de behoeftes van hun klanten op basis van wat ze waarnemen bij de gezichtsspieren. Doordat ze precies weten wat er aan de hand is ervaar klanten minder stress door gerichte interventies en zijn ze eerder in staat om te praten waar het echt over gaat.

Een tweede testimonial van een bemiddelaar-advocaat: voor mij was de opleiding een meerwaarde voor mijn praktijk als bemiddelaar nu van een bemiddelaar verwacht wordt om op het juiste moment de gepaste interventies te doen. Door heel snel de partijen aan tafel aan te voelen en te weten welk type persoonlijkheden voor u zit, kan ik veel sneller aanvoelen met welke interventies ik kan achterhalen wat de belangen van partijen zijn.

Recruiters krijgen door te kijken naar het persoonlijk non-verbaal repertoire een totaal ander beeld van de kandidaat en vinden het een welkome aanvulling op bestaande testen.

Psychologen kunnen de praktische toepasbaarheid van deze training erg waarderen omdat je objectief kan kijken naar wat je op het gezicht gebeurd en daarmee de kwaliteiten, valkuilen en behoeften van mensen kan in kaart brengen.


Auteur: Dana Ketels, Lichaamstaal Expert.


Blijf op de hoogte!

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.